Wikipedia

Search results

Sunday, September 23, 2018

ALAT-ALAT CoRT IV


ALAT BERFIKIR CORT IV

Oleh : Glory a/p Salim

Menurut Edward De Bono , mengaitkan kemahiran berfikir dengan pemikiran lateral yang membawa maksud bukan sahaja untuk menyelesaikan masalah, malahan juga berfikir untuk melihat sesuatu dengan pelbagai perspektif bagi menyelesaikan masalah. Fraenkel (1980) pula berpendapat bahawa pemikiran merupakan proses menggunakan minda sama ada untuk mencari makna, dan pemahaman terhadap sesuatu, membuat pertimbangan dan keputusan, atau menyelesaikan masalah.Kesimpulannnya , kemahiran berfikir merupakan kemahiran penyediaan diri untuk untuk mendapatkan ilmu dan mengembangkan idea yang  baru .

Antara alat berfikir yang terdapat dalam alat cort IV ialah Yes No PO , Random Input , Stepping Stone , Concept Challenge , Dominant Idea ,Define the Problem , Remove Faults ,Combination ,Requirements Evaluation .  Secara keseluruhannya alat berfikir COrt IV  ini menjurus kepada pemikiran kreatif.

Yes No Po , ialah untuk mengalakkan kita untuk membuat pilihan yang benar dan menggerakkan pemikiran kreatif yang akan  meneroka pelbagai kemungkinan .Seterusnya , stepping stone ialah penggunaan idea asal untuk menghasilkan idea baru untuk penampilan lebih kreatif, PO dianggap sebagai alat untuk lihat pelbagai kemungkinan dan mencari alternatif berkaitan sesuatu perkara  serta sebagai batu lonjatan untuk hasilkan idea baru yang provaktif iaitu lain daripada idea lama.Random input , menggunakan kata nama ,kata sifat atau kata kerja untuk mencipta idea yang kreatif . Misalnya PO Durian , Televisyen PO keju .Tegasnya , ketiga –tiga alat ini dapat menjurus kepada penghasilan sesuatu yang baru berdasarkan aspek yang diambil kira semasa ingin mencipta dan membuat penambahbaikan pada sesuatu perkara .

 Selain itu , Concept Challenge digunakan untuk memberikan wajah baru kepada sebarang perkara.Mencabar konsep bermaksud mengubah konsep yang lama kepada kerangka yang baru berdasarkan perubahan persekitaran yang baru .Namun begitu , tidak semua konsep lama boleh diubah sewenang-wenangnya .Dominant Idea pula ialah idea utama sesuatu perkara ,isu ,peristiwa dan sebagainya .Define the problem pula punca sebenar sesuatu masalah  supaya dapat menyelesaikan masalah dengan mengenalpasti dahulu punca yang sebenar .Remove Faults , digunakan untuk melihat kekurangan , kecacatan atau kelemahan bagi menghasilkan produk yang lebih baik dan berkualiti .Misalnya ,penggunaan tetikus berwayar  ditukar kepada tetikus tanpa wayar.Penggunaan tetikus tanpa wayar lebih baik kerana dapat mengawal dari jauh tetapi tetikus berwayar pada jarak dekat kerana wayarnya yang pendek.Penggunaan tetikus tanpa wayar relevan digunakan kerana ia memudahkan urusan kita lebih-lebih ketika pembentangan .Jelaslah bahawa  alat –alat ini bukan sahaja dapat membentuk pemikiran dan daya kreativiti tetapi pelbagai persepsi , konsep dan idea yang baharu

Disamping itu ,Combination digunakan untuk mengabungkan beberapa elemen dan struktur yang  berbeza fungsi , saiz .Requirements pula digunakan untuk keperluan bagi sesuatu perkara dan mencekupi seperti keperluan tepat dan sesuai , keperluan munasabah dan praktis serta banyak lagi . Keperluan ini penting bagi membantu pelajar menentukan perkara penting atau tidak .Akhirnya  evaluation digunakan untuk mengenalpasti kelemahan dan kelebihan sesuatu idea untuk membaiki kelemahan yang ada dalam sebuah idea .

 Kesimpulannya , alat cort IV  sememangnya membantu meningkatkan pemahaman pelajar dan membantu pelajar dalam membina strategi dalam pembelajaran . Jelaslah bahawa penggunaan alat-alat berfikir dapat membantu perkembangan dan kecerdasan pelajar . Oleh itu , seorang pelajar seharusnya mencari dan berusaha untuk mempraktikkan alat-alat yang bersesuaian bagi memantapkan lagi pencapaian akademik .

Rujukan : http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/11009/1/FPP_2002_31_A.pdf
                 




1 comment:

Alat- Alat Berfikir dalam Membuat Nota

PENGENALAN