ALAT
BERFIKIR CORT IV
Oleh : Glory a/p Salim
Menurut Edward De Bono , mengaitkan
kemahiran berfikir dengan pemikiran lateral yang membawa maksud bukan sahaja
untuk menyelesaikan masalah, malahan juga berfikir untuk melihat sesuatu dengan
pelbagai perspektif bagi menyelesaikan masalah. Fraenkel (1980) pula
berpendapat bahawa pemikiran merupakan proses menggunakan minda sama ada untuk
mencari makna, dan pemahaman terhadap sesuatu, membuat pertimbangan dan
keputusan, atau menyelesaikan masalah.Kesimpulannnya , kemahiran berfikir merupakan
kemahiran penyediaan diri untuk untuk mendapatkan ilmu dan mengembangkan idea
yang baru .
Antara alat berfikir yang terdapat
dalam alat cort IV ialah Yes No PO , Random Input , Stepping Stone , Concept
Challenge , Dominant Idea ,Define the Problem , Remove Faults ,Combination
,Requirements Evaluation . Secara keseluruhannya alat
berfikir COrt IV ini menjurus kepada pemikiran
kreatif.
Yes No
Po , ialah untuk mengalakkan kita untuk membuat pilihan yang benar dan
menggerakkan pemikiran kreatif yang akan meneroka pelbagai kemungkinan .Seterusnya , stepping
stone ialah penggunaan idea asal untuk menghasilkan idea baru untuk penampilan
lebih kreatif, PO dianggap sebagai alat untuk lihat pelbagai kemungkinan dan
mencari alternatif berkaitan sesuatu perkara
serta sebagai batu lonjatan untuk hasilkan idea baru yang provaktif
iaitu lain daripada idea lama.Random input , menggunakan kata nama ,kata sifat
atau kata kerja untuk mencipta idea yang kreatif . Misalnya PO Durian ,
Televisyen PO keju .Tegasnya , ketiga –tiga alat ini dapat menjurus kepada
penghasilan sesuatu yang baru berdasarkan aspek yang diambil kira semasa ingin
mencipta dan membuat penambahbaikan pada sesuatu perkara .
Selain
itu , Concept Challenge digunakan untuk memberikan wajah baru kepada sebarang
perkara.Mencabar konsep bermaksud mengubah konsep yang lama kepada kerangka
yang baru berdasarkan perubahan persekitaran yang baru .Namun begitu , tidak
semua konsep lama boleh diubah sewenang-wenangnya .Dominant Idea pula ialah
idea utama sesuatu perkara ,isu ,peristiwa dan sebagainya .Define the problem
pula punca sebenar sesuatu masalah
supaya dapat menyelesaikan masalah dengan mengenalpasti dahulu punca
yang sebenar .Remove Faults , digunakan untuk melihat kekurangan , kecacatan
atau kelemahan bagi menghasilkan produk yang lebih baik dan berkualiti .Misalnya
,penggunaan tetikus berwayar ditukar
kepada tetikus tanpa wayar.Penggunaan tetikus tanpa wayar lebih baik kerana
dapat mengawal dari jauh tetapi tetikus berwayar pada jarak dekat kerana
wayarnya yang pendek.Penggunaan tetikus tanpa wayar relevan digunakan kerana ia
memudahkan urusan kita lebih-lebih ketika pembentangan .Jelaslah bahawa alat –alat ini bukan sahaja dapat membentuk
pemikiran dan daya kreativiti tetapi pelbagai persepsi , konsep dan idea yang
baharu
Disamping itu ,Combination
digunakan untuk mengabungkan beberapa elemen dan struktur yang berbeza fungsi , saiz .Requirements pula
digunakan untuk keperluan bagi sesuatu perkara dan mencekupi seperti keperluan
tepat dan sesuai , keperluan munasabah dan praktis serta banyak lagi .
Keperluan ini penting bagi membantu pelajar menentukan perkara penting atau
tidak .Akhirnya evaluation digunakan
untuk mengenalpasti kelemahan dan kelebihan sesuatu idea untuk membaiki
kelemahan yang ada dalam sebuah idea .
Kesimpulannya , alat cort IV sememangnya membantu meningkatkan pemahaman
pelajar dan membantu pelajar dalam membina strategi dalam pembelajaran . Jelaslah
bahawa penggunaan alat-alat berfikir dapat membantu perkembangan dan kecerdasan
pelajar . Oleh itu , seorang pelajar seharusnya mencari dan berusaha untuk mempraktikkan
alat-alat yang bersesuaian bagi memantapkan lagi pencapaian akademik .
Rujukan : http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/11009/1/FPP_2002_31_A.pdf
Rujukan : http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/11009/1/FPP_2002_31_A.pdf
malkumat yang disampaikan relevan ..
ReplyDelete